Предисловие
Акафист Пресвятой Богородице – хвалебный гимн в честь Пресвятой Девы Марии, сочиненный в Византии, по разным предположениям, в период между V и VII вв., или, во всяком случае, в ранневизантийскую эпоху. Авторами могли быть прп. Роман Сладкопевец (VI в.), Георгий Писидийский (VII в.), патриарх Сергий (VII в.) и др. Греческое слово «Акафистос» означает буквально «неседален», т. е. песнь, во время которой не сидят, что указывает на ее изначальное богослужебное применение. Однако термин «акафист» далеко не сразу стал обозначением гимнографического богослужебного жанра (подобно тропарю, стихире, канону и т. п.). Произошло это после того, как по образцу и в подражание первого и долгое время единственного в своем роде «Акафиста Пресвятой Богородице» стали сочинять другие, повторяющие его формальную структуру гимны, которые также стали называть акафистами – Господу Иисусу Христу, Божией Матери в связи с различными Ее иконами и праздниками, а также святым, – весьма различные по своей богословской и поэтической ценности. Особенно акафистное творчество развилось во II-м христианском тысячелетии, в том числе в православной России, сохраняя свое значение и доныне.
В современной богослужебной жизни Православной Церкви византийский Акафист Пресвятой Богородице продолжает занимать первенствующее и исключительное положение, о чем свидетельствует тот факт, что он, единственный из всех акафистов, вписан в богослужебный устав. Его твердое место – в Постной Триоди, на утрене субботы пятой седмицы Великого поста, в связи с чем эта суббота называется «Субботой Акафиста» или «Похвалой Пресвятой Богородицы».
В композиционном отношении Акафист представляет собой большое по объему и сложное, но в то же время весьма стройное произведение. Он состоит из тринадцати кондаков (более кратких, в определенной степени законченных строф) и двенадцати икосов1 (более развернутых строф, начало которых аналогично кондакам). Кондаки и икосы чередуются друг с другом. Главная особенность и основное содержание икосов заключается в двенадцати каждый раз различных обращений к Богородице, начинающихся со слова «Радуйся» – греческого приветствия «хайре» (или «хере»). Эти обращения представляют собой молитвенно-поэтические вариации на тему приветствия, с которым обратился Архангел Гавриил к Пресвятой Деве Марии в день Благовещения: «Радуйся, Благодатная! Господь с Тобою» (Лк.1:28). Поэт вкладывает их в уста кого-либо из участников евангельской или церковной истории: Ангела Гавриила, младенца Иоанна Крестителя, находящегося еще в утробе Елизаветы, пастухов, волхвов, верующих, Церкви и т. п. Каждый икос заканчивается одним и тем же рефреном «Радуйся, Невесто неневестная». Кондаки заканчиваются «Аллилуиа» (евр. «Слава Тебе, Боже»), за исключением первого кондака, имеющего окончание икоса: «Радуйся, Невесто неневестная». Именно подобная схема и была взята последующими поэтами как предмет подражания, отчего она стала формой жанра, наполняемой различным содержанием.
Внутреннее же богатство и красоту Акафиста – и в богословско-догматическом, и в молитвенно-богослужебном, и в художественно-поэтическом отношениях – оценивают только в превосходной степени. Можно сказать, он представляет собой удивительное сочетание, кажется, трудно сочетаемых вещей: догматическую точность и глубину, сравнимую с точностью и глубиной вероопределений Вселенских соборов, и изумительное поэтическое изящество, делающее Акафист литературно-художественным шедевром. Вообще, такое сочетание характерно для лучших произведений христианской гимнографии византийской эпохи, которые употребляются в богослужении Церкви вплоть до наших дней.
Вместе с тем, все это одновременно составляет и некоторую трудность восприятия смысла Акафиста – в особенности для того, кто плохо знаком с вероучением Церкви, да еще если учесть, что Акафист, как и все молитвословия в Русской Православной Церкви, читается или поется на церковнославянском языке. Плюс к этому, церковнославянский текст Акафиста, будучи дословным переводом греческого подлинника, точно воспроизводит и его сложную, витиеватую синтаксическую структуру, свойственную ранневизантийской поэзии.
Правда, при переводе не могли не быть утрачены ряд неотъемлемых особенностей оригинального, т. е. греческого текста Акафиста, – особенностей, связанных с его ритмикой и фонетическими соответствиями (аллитерациями) внутри каждой пары хайретизмов (т. е. приветствий, начинающихся с «Радуйся»), а они действительно сгруппированы попарно, так что образуется по шесть пар в каждом икосе, не считая повторяющегося финального «Радуйся, Невесто неневестная». По количеству слогов первая и последняя пара – всегда самая короткая, а к середине они удлиняются. Кстати, указанная парная структура хайретизмов в русской богослужебной традиции выражена, по крайней мере, музыкально: все кондаки, кроме первого и иногда тринадцатого, а также все начала икосов обычно читаются священником, а сами хайретизмы поет хор, причем на две (или четыре) все время повторяющиеся мелодические строки.
Но самой удивительной особенностью греческого текста Акафиста является, наверное, фонетическая игра слов. Конечно, сохранить ее при переводе оказывается совершенно невозможным, так что удерживается лишь идейное соответствие хайретизмов внутри пар. Например, уже первая пара хайретизмов первого икоса, которая по-славянски переведена как «Радуйся, Еюже радость возсияет; Радуйся, Еюже клятва исчезнет», по-гречески (в русской транскрипции) будет звучать так: «Хайре, ди хэс хэ хара эклампсей; Хайре, ди хэс хэ ара эклейпсей» (ударные слоги подчеркнуты), где «хара» (радость)/ара» (клятва) и «эклампсей» (возсияет)/ «эклейпсей» (исчезнет) образуют аллитерации, а хайретизмы в целом ритмически соответствуют друг другу. Подобные соответствия во множестве встречаются в греческом тексте акафиста (на некоторые из них будет указано).
Кроме того, Акафист в греческом подлиннике имеет алфавитный акростих, согласно которому чередующиеся кондаки и икосы начинаются каждый раз с новой буквы греческого алфавита в их строгой очередности – от альфы («Ангел предстатель…») до омеги («О всепетая Мати…» – по-славянски это видно как раз только на примере первого икоса и последнего, тринадцатого кондака).
Главным, повторяющимся хайретизмом является приветствие «Радуйся, Невесто неневестная» – выразительный пример того, как бывает трудно перевести на современный язык церковнославянскую фразу, смысл которой в общем понятен, но передать который, при этом сохранив высоту стиля и благоговейную почтительность, почти невозможно. И все-таки, речь идет о приснодевстве Богородицы – одной из самых дорогих для Церкви тайн, связанных с Боговоплощением, о которой в символе веры говорится: «и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы…» Дева Мария – Невеста, у Которой нет жениха, или мужа, в плотском смысле (именно такое значение имеет слово «неневестная»), но Которая безмужно, бессеменно стала Матерью Господа нашего Иисуса Христа.
Акафист имеет большое апологетическое значение для Церкви. Дело в том, что то почитание, которым окружена личность Пресвятой Богородицы в Православной Церкви, прямо проистекает из главного, исходного и уникального христианского догмата – догмата о Боговоплощении, о том, что Слово (Сын Божий) стало плотью, человеком (Ин.1:14). Боговоплощение происходит при свободном участии Девы Марии, точнее, при ее смиренном, но осознанном согласии содействовать «совету превечному», т. е. осуществлению предвечного замысла Божия: «Се, Раба Господня; да будет Мне по слову твоему» (Лк.1:38). Одним из первых на эту важную сторону пришествия Христова обратил внимание апостол и евангелист Лука – именно поэтому только в Евангелии от Луки мы читаем рассказ о Благовещении Деве из Назарета, «обрученной мужу, именем Иосифу, из дома Давидова; имя же Деве: Мария» (Лк.1:27). Вслед за св. Лукой свою радость по поводу снисхождения Бога к человеку Церковь выражает в почитании Пресвятой Богородицы, с личностью и служением Которой так логично связать все без исключения стороны христологической тайны Боговоплощения. Акафист Пресвятой Богородице являет собой яркий и, пожалуй, непревзойденный пример того, как при всей развернутости хвалы, адресованной, кажется, исключительно к Деве Марии, все в нем подчинено тайне человеческого спасения во Христе и ни в ком другом.
Санкт-Петербург, 2003. Князь-Владимирский собор. ISBN 5-94813-003-7 По благословению митрополита Санкт-Петербургского и Ладожского Владимира.
Акафист Пресвятой Богородице
Аудио: 22:27Церковнославянский Русский Кондак 1 Взбра́нной Воево́де победи́тельная, я́ко изба́вльшеся от злых, благода́рственная воспису́ем Ти раби́ Твои́, Богоро́дице; но я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую, от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м Ти: ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная.2 Обороняющей нас Военачальнице за избавление от страшных бед учреждаем Тебе торжества победы благодарственные мы, рабы Твои, Богородица! Но Ты, как имеющая власть необоримую, от всяческих опасностей нас освободи, да взываем Тебе: «Радуйся, Невеста, брака не познавшая!» Икос 1 А́нгел предста́тель с Небесе́ по́слан бысть рещи́ Богоро́дице: ра́дуйся, и со безпло́тным гла́сом воплоща́ема Тя зря, Го́споди, ужаса́шеся и стоя́ше, зовы́й к Ней такова́я:3 Ангел-предводитель послан был с небес сказать Богородице: «Радуйся!» И, созерцая Тебя, Господи, при этом бесплотном возгласе воплощающимся, изумлялся, и стоял, так к Ней возглашая: Ра́дуйся, Е́юже ра́дость возсия́ет;4 Радуйся, ибо чрез Тебя радость воссияет; ра́дуйся, Е́юже кля́тва изче́знет.5 радуйся, ибо чрез Тебя проклятие исчезнет. Ра́дуйся, па́дшаго Ада́ма воззва́ние;6 Радуйся, падшего Адама призвание к спасению; ра́дуйся, слез Е́виных избавле́ние.7 радуйся, Евы от слез избавление. Ра́дуйся, высото́ неудобовосходи́мая челове́ческими по́мыслы; Радуйся, высота, недосягаемая для мыслей человеческих; ра́дуйся, глубино́ неудобозри́мая и а́нгельскима очи́ма.8 радуйся, глубина, непроницаемая и для ангельских очей. Ра́дуйся, я́ко еси́ Царе́во седа́лище;9 Радуйся, ибо Ты – седалище Царя; ра́дуйся, я́ко но́сиши Нося́щаго вся.10 радуйся, ибо Ты носишь Носящего все. Ра́дуйся, Звездо́, явля́ющая Со́лнце;11 Радуйся, звезда являющая Солнце; ра́дуйся, утро́бо Боже́ственнаго воплоще́ния. радуйся, чрево Божественного воплощения. Ра́дуйся, Е́юже обновля́ется тварь;12 Радуйся, ибо Тобою обновляется творение; ра́дуйся, Е́юже покланя́емся Творцу́.13 радуйся, ибо в Тебе Младенцем становится Творец. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 2 Ви́дящи Свята́я Себе́ в чистоте́, глаго́лет Гаврии́лу де́рзостно: пресла́вное твоего́ гла́са неудобоприя́тельно души́ Мое́й явля́ется: безсе́меннаго бо зача́тия рождество́ ка́ко глаго́леши, зовы́й: Аллилу́иа.14 Святая, видя Себя в чистоте, говорит Гавриилу дерзновенно: «Странное слово твое неприемлемым душе моей представляется; ибо как ты говоришь о чревоношении от бессеменного зачатия, восклицая: Аллилуиа!» Икос 2 Ра́зум недоразумева́емый разуме́ти Де́ва и́щущи, возопи́ к служа́щему: из боку́ чи́сту, Сы́ну ка́ко есть роди́тися мо́щно, рцы Ми? К Нейже он рече́ со стра́хом, оба́че зовы́й си́це:15 Познать недоступное познанию ища, Дева воскликнула, обращаясь к служителю таинства: «Из чистых недр как возможно родиться Сыну, скажи Мне?» Тот же ответил Ей со страхом, но все же так возглашая: Ра́дуйся, сове́та неизрече́ннаго Таи́ннице;16 Радуйся, тайны замысла неизреченного Служительница; ра́дуйся, молча́ния прося́щих ве́ро.17 радуйся, дел, молчания требующих, верность. Ра́дуйся, чуде́с Христо́вых нача́ло;18 Радуйся, чудес Христовых начало; ра́дуйся, веле́ний Его́ глави́зно.19 радуйся, догматов о Нем основа. Ра́дуйся, ле́ствице небе́сная, Е́юже сни́де Бог;20 Радуйся, лестница небесная, по которой сошел Бог; ра́дуйся, мо́сте, преводя́й су́щих от земли́ на не́бо.21 радуйся, мост, переводящий тех, кто от земли, на небо. Ра́дуйся, А́нгелов многослову́щее чу́до;22 Радуйся, много славимое Ангелами чудо; ра́дуйся, бесо́в многоплаче́вное пораже́ние.23 радуйся, многоплачевное бесов поражение. Ра́дуйся, Свет неизрече́нно роди́вшая; Радуйся, Свет неизъяснимо родившая; ра́дуйся, е́же ка́ко, ни еди́наго же научи́вшая.24 радуйся, никому как то было не открывшая. Ра́дуйся, прему́дрых превосходя́щая ра́зум;25 Радуйся, превышающая познание мудрых; ра́дуйся, ве́рных озаря́ющая смы́слы.26 радуйся, озаряющая мысли верных. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 3 Си́ла Вы́шняго осени́ тогда́ к зача́тию Браконеиску́сную, и благопло́дная Тоя́ ложесна́, я́ко село́ показа́ сла́дкое, всем хотя́щим жа́ти спасе́ние, внегда́ пе́ти си́це: Аллилу́иа.27 Сила Всевышнего тогда осенила к зачатию брака не познавшую и плодоносное чрево Ее как бы нивой явила сладостной для всех, желающих пожинать спасение, воспевая так: Аллилуиа! Икос 3 Иму́щи Богоприя́тную Де́ва утро́бу, востече́ ко Елисаве́ти: младе́нец же о́ноя а́бие позна́в Сея́ целова́ние, ра́довашеся, и игра́ньми я́ко пе́сньми вопия́ше к Богоро́дице:28 Имея чрево, Бога принявшее, поспешила Дева к Елисавете; младенец же той, тотчас узнав Ее приветствие, радовался, и взыграниями, как бы песнями, взывал к Богородице: Ра́дуйся, О́трасли неувяда́емыя розго́;29 Радуйся, Ростка неувядаемого ветвь; ра́дуйся, Плода́ безсме́ртнаго стяжа́ние.30 радуйся, Плода бессмертного удел. Ра́дуйся, Де́лателя де́лающая Человеколю́бца;31 Радуйся, возделывающая Земледельца человеколюбивого; ра́дуйся, Сади́теля жи́зни на́шея ро́ждшая.32 радуйся, Насадителя жизни нашей рождающая. Ра́дуйся, Ни́во, растя́щая многопло́дие33 щедрот. Радуйся, нива, растящая сострадания богатый урожай; ра́дуйся, Трапе́зо, нося́щая оби́лие очище́ния.34 радуйся, трапеза, носящая обилие умилостивления. Ра́дуйся, я́ко рай пи́щный процвета́еши;35 Радуйся, ибо Ты лугу роскошному расцвести даешь; ра́дуйся, я́ко приста́нище душа́м гото́виши.36 радуйся, ибо Ты пристанище для душ готовишь. Ра́дуйся, прия́тное моли́твы кади́ло;37 Радуйся, ходатайства приятный фимиам; ра́дуйся, всего́ ми́ра очище́ние.38 радуйся, всего мира искупление. Ра́дуйся, Бо́жие к сме́ртным благоволе́ние;39 Радуйся, Божие к смертным благоволение; ра́дуйся, сме́ртных к Бо́гу дерзнове́ние.40 радуйся, смертных перед Богом дерзновение. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 4 Бу́рю внутрь име́я помышле́ний сумни́тельных, целому́дренный Ио́сиф смяте́ся, к Тебе́ зря небра́чней, и бракоокра́дованную помышля́я, Непоро́чная; уве́дев же Твое́ зача́тие от Ду́ха Свя́та, рече́: Аллилу́иа.41 Бурю имея в себе мыслей сомнительных, целомудренный Иосиф пришел в смущение, смотря на Тебя, безбрачную и подозревая, что нарушила чистоту, Ты, Непорочная; узнав же о зачатии Твоем от Духа Святого, возгласил: Аллилуиа! Икос 4 Слы́шаша па́стырие А́нгелов пою́щих плотско́е Христо́во прише́ствие, и те́кше я́ко к Па́стырю ви́дят Сего́ я́ко а́гнца непоро́чна, во чре́ве Мари́ине упа́сшася, Ю́же пою́ще ре́ша:42 Услышали пастухи Ангелов, воспевавших Христа во плоти пришествие, и, поспешив к Нему, как к Пастырю, видят Его, как Агнца непорочного, во чреве Марии взращенного; воспевая Ее, они воскликнули: Ра́дуйся, А́гнца и Па́стыря Ма́ти;43 Радуйся, Агнца и Пастыря Матерь; ра́дуйся, дво́ре слове́сных ове́ц.44 радуйся, двор разумных овец. Ра́дуйся, неви́димых враго́в муче́ние;45 Радуйся, от невидимых врагов защита; ра́дуйся, ра́йских две́рей отверзе́ние. радуйся, ключ, двери рая отверзающий. Ра́дуйся, я́ко небе́сная сра́дуются земны́м; Радуйся, ибо все небесное красуется вместе с землей; ра́дуйся, я́ко земна́я сликовству́ют небе́сным.46 радуйся, ибо все земное ликует вместе с небесами. Ра́дуйся, апо́столов немо́лчная уста́;47 Радуйся, Апостолов неумолкающие уста; ра́дуйся, страстоте́рпцев непобеди́мая де́рзосте.48 радуйся, мучеников непобедимое дерзновение. Ра́дуйся, тве́рдое ве́ры утвержде́ние; Радуйся, твердое веры основание; ра́дуйся, све́тлое благода́ти позна́ние.49 радуйся, ясное благодати познание. Ра́дуйся, Е́юже обнажи́ся ад;50 Радуйся, ибо чрез Тебя обнажился ад; ра́дуйся, Е́юже облеко́хомся сла́вою.51 радуйся, ибо чрез Тебя мы облеклись славою. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 5 Боготе́чную звезду́ узре́вше волсви́, тоя́ после́доваша зари́, и я́ко свети́льник держа́ще ю, то́ю испыта́ху кре́пкаго Царя́, и дости́гше Непостижи́маго, возра́довашася, Ему́ вопию́ще: Аллилу́иа.52 Богом движимую звезду увидев, волхвы последовали за ее сиянием и, как светильник держа ее, с нею искали могучего Царя; и, достигнув Недостижимого, возрадовались, возглашая Ему: Аллилуиа! Икос 5 Ви́деша о́троцы халде́йстии на руку́ Деви́чу Созда́вшаго рука́ми челове́ки, и Влады́ку разумева́юще Его́, а́ще и ра́бий прия́т зрак, потща́шася дарми́ послужи́ти Ему́, и возопи́ти Благослове́нней:53 Увидели сыны Халдеев на руках Девы Создавшего людей Своей рукою, и Владыку постигнув в Нем, хотя и принял Он образ раба, поспешили дарами почтить Его и возгласить Благословенной: Ра́дуйся, Звезды́ незаходи́мыя Ма́ти;54 Радуйся, Звезды незаходящей Матерь; ра́дуйся, заре́ та́инственнаго дне.55 радуйся, заря таинственного дня. Ра́дуйся, пре́лести пещь угаси́вшая;56 Радуйся, печь обмана угасившая; ра́дуйся, Тро́ицы таи́нники просвеща́ющая.57 радуйся, служителей таин Троицы просвещающая. Ра́дуйся, мучи́теля безчелове́чнаго измета́ющая от нача́льства;58 Радуйся, тирана бесчеловечного лишившая власти; ра́дуйся, Го́спода Человеколю́бца показа́вшая Христа́.59 радуйся, явившая Владыку человеколюбивого – Христа. Ра́дуйся, ва́рварскаго избавля́ющая служе́ния;60 Радуйся, освобождающая от варварских обрядов; ра́дуйся, тиме́ния изыма́ющая дел.61 радуйся, извлекающая из нечистых дел. Ра́дуйся, огня́ поклонение угаси́вшая;62 Радуйся, огню поклонение прекратившая; ра́дуйся, пла́мене страсте́й изменя́ющая.63 радуйся, от пламени страстей избавляющая. Ра́дуйся, ве́рных наста́внице целому́дрия;64 Радуйся, ведущая верных к целомудрию; ра́дуйся, всех родо́в весе́лие.65 радуйся, всех поколений радость. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 6 Пропове́дницы богоно́снии, бы́вше волсви́, возврати́шася в Вавило́н, сконча́вше Твое́ проро́чество, и пропове́давше Тя Христа́ всем, оста́виша И́рода я́ко буесло́вна, не ве́дуща пе́ти: Аллилу́иа.66 Провозвестниками Боговдохновенными сделавшись, волхвы возвратились в Вавилон, исполнив о Тебе предсказанное, и проповедав Тебя всем, как Христа, оставили Ирода, как пустослова, не ведавшего песни: Аллилуия! Икос 6 Возсия́вый во Еги́пте просвеще́ние и́стины, отгна́л еси́ лжи тьму: и́доли бо его́, Спа́се, не терпя́ще Твоея́ кре́пости, падо́ша, сих же изба́вльшиися вопия́ху к Богоро́дице:67 Воссияв в Египте светом истины, разогнал Ты лжи тьму; ибо идолы его, Спаситель, не вынеся силы Твоей пали, а от них избавленные взывали Богородице: Ра́дуйся, исправле́ние челове́ков; Радуйся, людей восстановление; ра́дуйся, низпаде́ние бесо́в.68 радуйся, бесов низвержение. Ра́дуйся, пре́лести держа́ву попра́вшая;69 Радуйся, обольщение лжи поправшая; ра́дуйся, и́дольскую лесть обличи́вшая.70 радуйся, обман идолопоклонства обличившая. Ра́дуйся, мо́ре, потопи́вшее фарао́на мы́сленнаго;71 Радуйся, море, потопившее фараона невещественного; ра́дуйся, ка́меню, напои́вший жа́ждущия жи́зни.72 радуйся, скала, напоившая жаждущих жизни. Ра́дуйся, о́гненный сто́лпе, наставля́яй су́щия во тьме;73 Радуйся, огненный столп, направляющий находящихся во тьме; ра́дуйся, покро́ве ми́ру, ши́рший о́блака.74 радуйся, покров миру, пространнейший облака. Ра́дуйся, пи́ще, ма́нны прие́мнице;75 Радуйся, пища, манну сменившая; ра́дуйся, сла́дости святы́я служи́тельнице.76 радуйся, наслаждения святого Служительница. Ра́дуйся, земле́ обетова́ния; Радуйся, земля обетования; ра́дуйся, из нея́же тече́т мед и млеко́.77 радуйся, страна, из которой течет мед и молоко. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 7 Хотя́щу Симео́ну от ны́нешняго ве́ка преста́витися преле́стнаго, вда́лся еси́ я́ко младе́нец тому́, но позна́лся еси́ ему́ и Бог соверше́нный. Те́мже удиви́ся Твое́й неизрече́нней прему́дрости, зовы́й: Аллилу́иа.78 Когда Симеону предстояло переселиться из обманчивого века нынешнего, Ты был дан как Младенец ему, но был познан им и как Бог совершенный. Потому он поразился Твоей неизреченной премудрости, восклицая: Аллилуиа! Икос 7 Но́вую показа́ тварь, я́влься Зижди́тель нам от Него́ бы́вшим, из безсе́менныя прозя́б утро́бы, и сохрани́в Ю, я́коже бе, нетле́нну, да чу́до ви́дяще, воспои́м Ю, вопию́ще:79 Небывалое дело показал Творец, явившийся нам, Им сотворенным, произросши без семени из чрева Девы и сохранив Ее, как и была Она, неповрежденной, чтобы, видя чудо, мы Ее воспели, возглашая: Ра́дуйся, цве́те нетле́ния;80 Радуйся, цвет нетления; ра́дуйся, ве́нче воздержа́ния.81 радуйся, венец воздержания. Ра́дуйся, воскресе́ния о́браз облиста́ющая;82 Радуйся, сияние воскресения отображающая; ра́дуйся, а́нгельское житие́ явля́ющая.83 радуйся, жизнь ангельскую являющая. Ра́дуйся, дре́во светлоплодови́тое, от него́же пита́ются ве́рнии; Радуйся, дерево с прекрасными плодами, от которого питаются верные; ра́дуйся, дре́во благосенноли́ственное, и́мже покрыва́ются мно́зи84 радуйся, дерево с тенистою листвою, под которым укрываются многие. Ра́дуйся, во чре́ве нося́щая Изба́вителя плене́нным;85 Радуйся, носившая во чреве Искупителя плененных; ра́дуйся, ро́ждшая Наста́вника заблу́дшим.86 радуйся, родившая Путеводителя заблудших. Ра́дуйся, Судии́ праведнаго умоле́ние;87 Радуйся, Судии праведного умилостивление; ра́дуйся, мно́гих согреше́ний проще́ние.88 радуйся, многих согрешений прощение. Ра́дуйся, оде́ждо наги́х дерзнове́ния;89 Радуйся, одежда для лишенных дерзновения; ра́дуйся, любы́, вся́кое жела́ние побежда́ющая.90 радуйся, любовь, всякое желание превосходящая. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 8 Стра́нное рождество́ ви́девше, устрани́мся ми́ра, ум на небеса́ прело́жше: сего́ бо ра́ди высо́кий Бог на земли́ яви́ся смире́нный челове́к, хотя́й привлещи́ к высоте́ Тому́ вопию́щия: Аллилу́иа.91 Необычайное рождение увидев, устранимся от мира, ум устремив на небо. Ибо для того всевышний Бог явился на земле как смиренный человек, желая привлечь к высоте восклицающих Ему: Аллилуиа! Икос 8 Весь бе в ни́жних и вы́шних ника́коже отступи́ неописа́нное Сло́во: снизхожде́ние бо Боже́ственное, не прехожде́ние же ме́стное бысть, и рождество́ от Де́вы Богоприя́тныя, слы́шащия сия́:92 Все было в странах дольних, и нисколько горних не оставило Беспредельное Слово; ибо сошествие Божественное, но не перемена места произошло, и рождение от Девы, Бога принявшей, слышащей от нас такие слова: Ра́дуйся, Бо́га невмести́маго вмести́лище; Радуйся, Бога невместимого обитель; ра́дуйся, честна́го та́инства две́ри.93 радуйся, священного таинства дверь. Ра́дуйся, неве́рных сумни́тельное слы́шание;94 Радуйся, для неверных сомнительное известие; ра́дуйся, ве́рных изве́стная похвало́.95 радуйся, для верных несомненная похвала. Ра́дуйся, колесни́це пресвята́я Су́щаго на Херуви́мех;96 Радуйся, колесница пресвятая Восседающего на Херувимах; ра́дуйся, селе́ние пресла́вное Су́щаго на Серафи́мех.97 радуйся, жилище прекраснейшее Восседающего на Серафимах. Ра́дуйся, проти́вная в то́жде собра́вшая;98 Радуйся, противоположное воедино собравшая; ра́дуйся, де́вство и рождество́ сочета́вшая.99 радуйся, девство и рождение сочетавшая. Ра́дуйся, Е́юже разреши́ся преступле́ние;100 Радуйся, ибо через Тебя заглажено преступление; ра́дуйся, Е́юже отве́рзеся рай.101 радуйся, ибо через Тебя открылся рай. Ра́дуйся, ключу́ Ца́рствия Христо́ва;102 Радуйся, ключ Царства Христова; ра́дуйся, наде́ждо благ ве́чных.103 радуйся, надежда на блага вечные. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 9 Вся́кое естество́ а́нгельское удиви́ся вели́кому Твоего́ вочелове́чения де́лу; непристу́пнаго бо я́ко Бо́га, зря́ще всем присту́пнаго Челове́ка, нам у́бо спребыва́юща, слы́шаща же от всех: Аллилу́иа.104 Весь мир Ангельский поразился великому Твоего вочеловечения делу; ибо Того, Кто как Бог неприступен, созерцал он всем доступным человеком, с нами пребывающим и слышащим от всех: Аллилуиа! Икос 9 Вети́я многовеща́нныя, я́ко ры́бы безгла́сныя ви́дим о Тебе́, Богоро́дице, недоумева́ют бо глаго́лати, е́же ка́ко и Де́ва пребыва́еши, и роди́ти возмогла́ еси́. Мы же, та́инству дивя́щеся, ве́рно вопие́м:105 Витий громогласных как рыбы безгласными мы видим пред Тобой, Богородица, ибо они не в силах объяснить, как Ты и девою пребываешь, и смогла родить. Мы же, дивясь этой тайне, с верою восклицаем: Ра́дуйся, прему́дрости Бо́жия прия́телище,106 Радуйся, Премудрости Божией вместилище; ра́дуйся, промышле́ния Его́ сокро́вище.107 радуйся, промысла Его сокровищница. Ра́дуйся, любому́дрыя нему́дрыя явля́ющая;108 Радуйся, философов неумными являющая; ра́дуйся, хитрослове́сныя безслове́сныя облича́ющая.109 радуйся, искусных в слове в неразумии обличающая. Ра́дуйся, я́ко обуя́ша лю́тии взыска́теле;110 Радуйся, ибо обезумели ловкие совопросники; ра́дуйся, я́ко увядо́ша баснотво́рцы.111 радуйся, ибо увяли сочинители сказаний. Ра́дуйся, афине́йская плете́ния растерза́ющая;112 Радуйся, хитросплетения афинян расторгающая; ра́дуйся, ры́барския мре́жи исполня́ющая.113 радуйся, сети рыбаков наполняющая. Ра́дуйся, из глубины́ неве́дения извлача́ющая; Радуйся, из глубины неведения извлекающая; ра́дуйся, мно́ги в ра́зуме просвеща́ющая.114. радуйся, многих в познании просвещающая. Ра́дуйся, кораблю́ хотя́щих спасти́ся;115 Радуйся, корабль для желающих спастись; ра́дуйся, приста́нище жите́йских пла́ваний.116 радуйся, пристань для пловцов по морю жизни. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 10 Спасти́ хотя́ мир, И́же всех Украси́тель, к сему́ самообетова́н прии́де, и Па́стырь сый, я́ко Бог, нас ра́ди яви́ся по нам Челове́к: подо́бным бо подо́бное призва́в, я́ко Бог слы́шит: Аллилу́иа.117 Желая спасти мир, всего Устроитель пришел к нему по Собственному обещанию; и, будучи пастырем, как Бог, ради нас явился Человеком, как и мы; ибо подобным подобное к Себе призвав, Он, как Бог, от всех слышит: Аллилуиа! Икос 10 Стена́ еси́ де́вам, Богоро́дице Де́во, и всем к Тебе́ прибега́ющим: и́бо небесе́ и земли́ Творе́ц устро́и Тя, Пречи́стая, все́лься во утро́бе Твое́й, и вся приглаша́ти Тебе́ научи́в:118 Ты – стена девам, Богородица Дева, и всем к Тебе прибегающим. Ибо неба и земли Творец воздвиг Тебя, Пречистая, поселившись во чреве Твоем и всех возглашать Тебе научив: Ра́дуйся, сто́лпе де́вства;119 Радуйся, столп девства; ра́дуйся, дверь спасе́ния. радуйся, врата спасения. Ра́дуйся, нача́льнице мы́сленнаго назда́ния;120 Радуйся, Предводительница духовного воссоздания; ра́дуйся, пода́тельнице Боже́ственныя бла́гости.121 радуйся, Подательница Божественной благости. Ра́дуйся, Ты бо обнови́ла еси́ зача́тыя сту́дно;122 Радуйся, ибо Ты обновила зачатых постыдно; ра́дуйся, Ты бо наказа́ла еси́ окра́денныя умо́м.123 радуйся, ибо Ты вразумила лишенных разума. Ра́дуйся, тли́теля смы́слов упраждня́ющая;124 Радуйся, развратителя мыслей устраняющая; ра́дуйся, Се́ятеля чистоты́ ро́ждшая.125 радуйся, Сеятеля чистоты родившая. Ра́дуйся, черто́же безсе́меннаго уневе́щения;126 Радуйся, чертог бессеменного брака; ра́дуйся, ве́рных Го́сподеви сочета́вшая.127 радуйся, верных с Господом сочетающая. Ра́дуйся, до́брая младопита́тельнице де́вам;128 Радуйся, прекрасная воспитательница дев; ра́дуйся, невестокраси́тельнице душ святы́х.129 радуйся, одевающая как невест святые души. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 11 Пе́ние вся́кое побежда́ется, спростре́тися тща́щееся ко мно́жеству мно́гих щедро́т Твои́х: равночи́сленныя бо песка́ пе́сни а́ще прино́сим Ти, Царю́ Святы́й, ничто́же соверша́ем досто́йно, я́же дал еси́ нам, Тебе́ вопию́щим: Аллилу́иа.130 Всякое песнопение изнемогает, стремясь расшириться в меру множества обильных милостей Твоих; ибо, если бы песни, равночисленные песку, мы стали приносить Тебе, Царь Святой, не совершили бы ничего достойного того, что Ты дал нам, Тебе взывающим: Аллилуиа! Икос 11 Светоприе́мную свещу́, су́щим во тьме я́вльшуюся, зрим Святу́ю Де́ву, невеще́ственный бо вжига́ющи огнь, наставля́ет к ра́зуму Боже́ственному вся, заре́ю ум просвеща́ющая, зва́нием же почита́емая, си́ми:131 Светоносную свечу, пребывающим во тьме явившуюся, видим мы во Святой Деве; ибо, возжигая невещественный Свет, Она ведет к познанию Божественному всех, как заря, ум освещая, и чествуется таким воззванием: Ра́дуйся, луче́ у́мнаго Со́лнца;132 Радуйся, луч духовного Солнца; ра́дуйся, свети́ло незаходи́маго Све́та.133 радуйся, блистание незаходящего Света. Ра́дуйся, мо́лние, ду́ши просвеща́ющая; Радуйся, молния, души озаряющая; ра́дуйся, я́ко гром враги́ устраша́ющая. радуйся, как гром, врагов поражающая. Ра́дуйся, я́ко многосве́тлое возсиява́еши просвеще́ние;134 Радуйся, ибо Ты излучаешь светозарное сияние; ра́дуйся, я́ко многотеку́щую источа́еши реку́.135 радуйся, ибо Ты изливаешь многоводную реку. Ра́дуйся, купе́ли живопису́ющая о́браз;136 Радуйся, живописующая купели образ; ра́дуйся, грехо́вную отъе́млющая скве́рну.137 радуйся, греховную удаляющая скверну. Ра́дуйся, ба́не, омыва́ющая со́весть;138 Радуйся, купальня, омывающая совесть; ра́дуйся, ча́ше, че́рплющая ра́дость.139 радуйся, чаша, вмещающая радость. Ра́дуйся, обоня́ние Христо́ва благоуха́ния;140 Радуйся, аромат Христова благоухания; ра́дуйся, животе́ та́йнаго весе́лия.141 радуйся, жизнь таинственного пира. Ра́дуйся, Неве́сто неневе́стная. Радуйся, Невеста, брака не познавшая. Кондак 12 Благода́ть да́ти восхоте́в, долго́в дре́вних, всех долго́в Реши́тель челове́ком, прии́де Собо́ю ко отше́дшим Того́ благода́ти, и раздра́в рукописа́ние, слы́шит от всех си́це: Аллилу́иа.142 Благодать даровать восхотев прощения долгов древних, долгов всех людей Разрешитель Сам пришел к удалившимся от Его благодати, и, долговую расписку разорвав, от всех слышит: Аллилуия! Икос 12 Пою́ще Твое́ Рождество́, хва́лим Тя вси, я́ко одушевле́нный храм, Богоро́дице: во Твое́й бо всели́вся утро́бе содержа́й вся руко́ю Госпо́дь, освяти́, просла́ви и научи́ вопи́ти Тебе́ всех:143 Воспевая рождение Тобою Христа, мы все восхваляем Тебя как одушевленный храм, Богородица; ибо во чрево Твое вселившись, все держащий Своею рукою Господь, освятил Тебя, прославил и научил всех взывать к Тебе: Ра́дуйся, селе́ние Бо́га и Сло́ва;144 Радуйся, скиния Бога и Слова; ра́дуйся, свята́я святы́х бо́льшая.145 радуйся, Святого Святых большая. Ра́дуйся, ковче́же, позлаще́нный Ду́хом;146 Радуйся, ковчег, позлащенный Духом; ра́дуйся, сокро́вище живота́ неистощи́мое.147 радуйся, сокровище жизни неистощимое. Ра́дуйся, честны́й ве́нче царей благочести́вых;148 Радуйся, драгоценный венец царей благочестивых; ра́дуйся, честна́я похвало́ иере́ев благогове́йных.149 радуйся, священная хвала иереев благоговейных. Ра́дуйся, Це́ркве непоколеби́мый сто́лпе;150 Радуйся, Церкви непоколебимая твердыня; ра́дуйся, Ца́рствия неруши́мая стено́.151 радуйся, царства нерушимая стена. Ра́дуйся, Е́юже воздви́жутся побе́ды; Радуйся, ибо благодаря Тебе возносятся трофеи; ра́дуйся, Е́юже низпа́дают врази́. радуйся, ибо благодаря Тебе ниспровергаются враги. Ра́дуйся, те́ла моего́ врачева́ние; Радуйся, тела моего врачевание; ра́дуйся, души́ моея́ спасе́ние. радуйся, ду